Foto’s maken met een missie – Proteus Paparazzi

Foto’s maken met een missie – Proteus Paparazzi

IJdel gedrag is roeiers eigen en veel roeiers zullen dan ook niet hun kans laten liggen om op te scheppen over de vele trainingsarbeid die zij in het roeien stoppen, laat staan over de lichamelijke resultaten daarvan. Met het seizoen in volle gang, sprak RoeiNed met misschien wel de bekendste commissie binnen roeiend Nederland: de Proteus Paparazzi.

Op vele wedstrijden zijn de Delftse fotografen in actie te zien. Gekleed in commissievestje leggen zij alles op een wedstrijd vast, zowel roeier als feestbeest. Vanwege zowel de volledige visuele verslaggeving van een evenement als de eenvoudig te gebruiken website bereiken zij veel roeiers: op dit moment heeft hun Facebook pagina meer dan 3000 likes. Wij gingen naar Delft voor een kijkje in de keuken van de Paparazzi en spraken met voorzitter Jeroen Koster en commissaris extern Toto Marchand.

De Paparazzi werd in 2009 opgericht om de foto’s van de verschillende fotografen centraal op een website te plaatsen. Zo konden de Proteërs de foto’s van feestjes en wedstrijden makkelijker terugvinden. Er werden vaak echter alleen foto’s gemaakt als de fotograaf uit eigen initiatief zijn camera had meegenomen.

De basis voor de huidige opzet werd in 2013 gelegd. Voor de eigen wedstrijden van Proteus, de Winterwedstrijden en de PEiL, werd met sponsorgeld eigen apparatuur gehuurd, van hoge kwaliteit. Alle ploegen werden door de fotografen vastgelegd en ook van de feestjes werden foto’s gemaakt. Het betekende volgens Toto, voor wie het zijn eerste jaar in de commissie was, dan ook maximaal kapotgaan, iets wat later op wel meer wedstrijden een karakteristieke levensstijl voor de fotografen bleek. Wel leverde dit van elke startende ploeg een foto op, die de roeiers gratis op de website van de Paparazzi konden downloaden. Dit werd erg gewaardeerd.

In 2014 werd Toto commissiehoofd. Hij wilde de commissie veranderen. “Ik dacht: wat we op de eigen wedstrijden kunnen, dat kunnen we overal. Ik had veel vertrouwen erin, vooral in mijzelf.” Om de commissie actiever te maken, werden er meteen zeven eerstejaars aangenomen.

De Asopos Najaars was de eerste wedstrijd waarop de Paparazzi actief was. Het eerste project, de website, was af en de foto’s zouden daarop gepubliceerd worden. Van tevoren had de Paparazzi naar de organisatie gemaild dat zij graag de wedstrijd wilde vastleggen. “We kregen als antwoord dat in de finishtoren wel ergens een laptop stond, waar we een paar foto’s op konden uploaden. Dat was natuurlijk een veredelde afwijzing.” Toch zijn er tien fotografen van de Paparazzi naar de Bosbaan gegaan, die elke boot hebben gefotografeerd. “Uiteindelijk konden we toen voor niets een volledig product aanbieden. Dat kon de organisatie niet negeren.”

Op de eigen WinterWedstrijden, in de winter van 2015, kon de Paparazzi zich verder ontwikkelen. Het was de eerste test van het rugnummersysteem, wat de Paparazzi later onderscheidend zou maken. Het plan was geniaal, de uitvoering op die Winterwedstrijden wat minder. Het systeem was dusdanig geprogrammeerd dat het de hoeveelheid foto’s niet aankon en dus niet werkte. Toch mocht dit de pret niet drukken: de vele foto’s online zorgden voor veel promotie op Facebook en het aantal likes op facebook ging spectaculair omhoog: er hadden tijdens de Winterwedstrijden 50.000 unieke bezoekers de pagina van de Paparazzi bekeken.

Roeiend Nederland veroveren

De tijd was rijp om de diensten aan andere wedstrijden aan te bieden. Er was een enthousiaste commissie, een werkende website en een nog niet functionerend, maar zeker goed bedacht zoeksysteem. Daarmee stapte de commissie naar de organisatie van de HNOT, de eerste wedstrijd van de NOOC, met het aanbod haar diensten gratis aan te bieden. Toto: “Van het bestuur van Proteus hadden we wat geld gekregen om apparatuur te huren voor de NOOC.” Het HNOT ging akkoord en de Paparazzi fotografeerde het hele weekend, van roeier tot feestbeest. “Na afloop: boem, honderden likes erbij. Toen dacht ik: nu gaan we doorpakken.”

De Rottebokaal was de eerste wedstrijd waar ze een stand hadden waar roeiers hun foto konden laten uitprinten voor een klein prijsje. “Ik dacht, we doen deze dingen eigenlijk gratis. Maar als we nou een printer neerzetten, kunnen we voor twee euro een foto voor je uitprinten. Dat is bijna kostprijs. Er zat een hele kleine marge op, zodat we er wel iets aan zouden verdienen. We verkochten gelijk zo’n tachtig foto’s, dus we hebben voor ons best wat geld opgehaald. Het liep als een trein.” Bij de PEiL een paar weken later werd de commissie versterkt: er waren nieuwe leden aangenomen, waaronder Jeroen. “We hebben toen maximaal uitgepakt”, zegt Toto. “Daar hebben we de meeste foto’s verkocht ooit.”

“Aan het einde van het jaar hadden we duizend, vijftienhonderd likes, ten opzichte van driehonderd aan het begin van het seizoen”, zegt Toto Het einde van het jaar betekent normaal gesproken ook dat er in de commissie een nieuwe voorzitter zou moeten komen. Toto wilde het echter graag blijven doen. “Iedereen vond dat ik nog een jaar door moest.” Het volgende jaar zou er een nieuwe verandering zijn: de Paparazzi zou dan aan de wedstrijdorganisaties een bijdrage vragen voor hun diensten. Zo konden de kosten van het weekend, zoals de huur van de apparatuur, eruit worden gehaald.”

Investeren in een professionele commissie

Na de zomer, we zitten in 2015, kwamen er weer vijf nieuwe eerstejaars in de commissie. Jeroen: “We zijn het jaar anders ingegaan. Daarvoor zaten er vooral fotografienerds in de commissie, die zelf apparatuur hadden, zodat je makkelijk je apparatuur kon fixen.” Het werd alleen te zwaar om met die commissie alle wedstrijden zelf te moeten doen. Niet iedereen kon op elke wedstrijd aanwezig zijn, vooral de ouderejaars niet. De nieuwe leden hoefden niet per se ervaring met fotografie of een eigen camera te hebben. Jeroen: “Er waren mensen bij die altijd op automatisch fotografeerden, die wisten niets van die instellingen af. Die ouderejaars konden het wel, maar die gingen er langzaam uit. De kennis moest dus overgedragen worden. Daarmee begonnen we bij de Asopos Najaars.”. “De Asopos Najaars gebruiken we eigenlijk als trainingswedstrijd”, vult Toto aan. “Daar gaan we heen met eigen apparatuur en laten we zien hoe het fotosysteem werkt, hoe de rugnummerherkenning werkt en hoe je roeifoto’s maakt. Want dat is natuurlijk iets anders dan landschapsfoto’s ofzo.”

Het bestuur van Proteus begon na het eerste jaar in de nieuwe vorm ook het succes van de Paparazzi ingezien. Er werd een soort lening als budget gegeven, dat met de opbrengsten van de commissie weer terugbetaald werd. Alles wat overbleef was voor de Paparazzi. Volgens Toto werd het geld goed besteed: “We hebben er een extra printer van gekocht, computerschermen en we hebben een banner en visitekaartjes laten maken.” De investering van het bestuur werd terugverdiend door in het tweede jaar geld te vragen aan de wedstrijdorganisaties. De verenigingen waren er volgens Toto in eerste instantie niet erg happig op. “Ik weet niet precies hoeveel we vroegen, laten we zeggen 300 euro. Toen de organisaties dit wat duur vonden, begon ik toen aan te bieden dat ze mijzelf als fotograaf konden inhuren. Een zichzelf respecterend fotograaf kost zo’n 70 euro per uur, dan zit je met nabewerking en apparatuur op zo’n 2000 euro per weekend. Heb je ook het rugnummersysteem niet. Toen was ons aanbod niet zo veel geld meer. Dat geld gebruiken we vooral om de kosten te dekken, we hebben een kleine marge om te investeren in apparatuur.”

Het wereldkampioenschap

Ondanks dat de Paparazzi vooral bekend staat om de foto’s, is het mooiste avontuur ontstaan door video’s. Al op de HNOT van 2015 had Toto een aftermovie in elkaar geklust. In 2016 werden op alle wedstrijden aftermovies gemaakt, die volgens Jeroen erg goed werden ontvangen. “Het voordeel van aftermovies is dat je heel goed de sfeer kan weergeven, maar er ook heel makkelijk reclame in kan zetten.” Toto: “Iemand moet maar net een foto zien met Jupiler erop, of Heineken. Op een aftermovie gooi je dat gewoon in beeld. En het wordt duizend keer bekeken.” Ook dit werd voor een prima prijs aangeboden. “We rekenden er dan vijftig euro voor. Geen geld natuurlijk, daar is iemand wel acht uur mee bezig. Meer zelfs.”

“Uiteindelijk kregen we een uitnodiging van de organisatie van het WK van 2016 in Rotterdam, om video’s te maken.” zegt Jeroen. “Geen foto’s, video’s! Je hebt daar natuurlijk allemaal professionele fotografen vanuit de hele wereld, die hun foto’s aan kranten verkopen. We hebben er geen geld voor gekregen, maar je haalt het dubbele eruit.” Elke dag werd er een aftermovie gemaakt, waarbij ze voor elke dag een thema kozen. De uitnodiging leidde tot veel exposure. “De video’s staan ook op het officiële Youtube-account van het WK, met onze link en naam erbij. De video’s zijn best wel vaak bekeken, dat is best tof.”

De commissie blijft groeien en bestaat nu uit 16 personen. Toto: “Tijdens de Winterwedstrijden hadden 180.000 personen iets van ons gezien. Dat nummer mag je er wel in zetten. Qua engagement, het klikken, liken en sharen enzo, zaten we rond de 150.000.” Het liken van de pagina kan ook lonen: “Bij elke 500 likes van onze pagina verloten we een Paparazzi taart. We hebben er nu twee weggegeven, dat is wel leuk om te doen.”

Toto: “Je hebt al die professionele fotografen: Lars Veling, Merijn Soeters, Ben Kortman, die drie eigenlijk. Je bent student, hebt geen geld, gaat roeien, zeker van je eerste wedstrijd, als je ouders komen, dan wil je een foto kopen, zeker als je nog wint. Mijn idee was, toen ik dacht dat we Nederland gingen veroveren, wij gaan de foto’s gratis, vol resolutie, geen watermerk, te downloaden zetten. En dan vragen we natuurlijk: wees lief en vermeld ons erbij. Dat deden heel veel mensen ook. Dat heeft echt gewerkt. Heel veel mensen hebben dat echt op prijs kunnen stellen.” “Je ziet dat andere verenigingen dat ook niet doen”, zegt Jeroen. “Okeanos heeft bijvoorbeeld een watermerk erin.” Toto vervolgt: “Dat is altijd ons speerpunt geweest: geen watermerk, vol resolutie, gratis te downloaden. Natuurlijk kan je het geprint kopen, maar daar haal je vooral de kosten uit voor printer en inkt, met een klein beetje marge.” Jeroen: “Als je ergens anders print, ben je duurder uit.”

Jeroen: “Dat is ons verkooppunt naar andere verenigingen toe: dat het vooral voor de studenten is. De verenigingen die ons inhuren maken het mogelijk dat zij die foto’s gratis kunnen krijgen.” Toto: “En je hoeft ook niet meer door duizend foto’s te scrollen. Je kan binnen een seconde je foto’s terugvinden. Dat was de filosofie erachter.”

De Paparazzi is in drie jaar professioneler geworden, met in het achterhoofd de missie om roeiers gratis hun eigen roeifoto aan te bieden. Die professionaliteit neemt echter niet weg dat alles bloedserieus verloopt. Integendeel, heb ik de indruk. De verhalen van de feestjes zijn goed, het enthousiasme van Toto en Jeroen na die jaren onverminderd groot en het bereik op internet immens. Dat levert ook op andere momenten dan roeiwedstrijden leuke situaties op. “Ik kwam mijn eigen roeifoto wel eens tegen op Tinder”, zegt Jeroen.

Fotocredits alle afbeeldingen: Proteus Paparazzi

Uitverkoop Producten

Producten

Pin It on Pinterest

Share This